Evangelieteksten på Nyttårsdag er kort, bare halvannet vers, Matt. 1,20b-21. Hele avsnittet, som dette er plukket ut av, er fortellertekst denne dagen, så ønsker man er det fullt mulig å trekke inn hele fortellingen om Jesu fødsel ut fra Josefs ståsted, Matt. 1,18-25.
I den korte del, som er evangelietekst, får Josef beskjed fra engelen om å ta Maria til kone uten frykt. Begrunnelsen er at barnet hun bærer er av Den Hellige Ånd. Maria vil ikke føre skam over ham, for hun har ikke vært sammen med en annen mann. Barnet hun bærer er skapt på underfullt hvis av Gud. Deretter får Josef også vite at barnet er en gutt og at hans navn skal være Jesus. Begrunnelsen for det navnet er ”han skal frelse sitt folk fra deres synder”. Jesus betyr Herren frelser. Guttens navn står til begrunnelsen. Han skal navngis på en slik måte at alle kan se hva hans oppgave er og hvem han er.
Fortellerteksten har med hele fortellingen om Josef og Jesu fødsel. Der får vi høre hvordan Josef først vil skille seg fra Maria, men så blir oppsøkt av en engel i en drøm og engelens ord til Josef i drømmen er dagens evangelietekst.
Deretter fortsetter Matteus med en forklaring og han siterer Jes. 7,14 om jomfruen som skal bli med barn og gi ham navnet Immanuel, Gud med oss. Til slutt får vi høre at Josef gjorde som engelen hadde bedt ham om i drømmen og barnet ble født og fikk navnet Jesus.
Matteus kobler de to navnene, Immanuel og Jesus sammen. ”Gud med oss” og ”Herren frelser” er to sider av samme sak. Den Gud som frelser er nødvendigvis med oss.
Vi har en Gud som frelser og er med oss.
Du har en Gud som frelser og er med deg.
Husk også Jesu siste ord til disiplene (Matt. 28,20), den dag han for opp til himmelen: ”jeg er med dere alle dager inntil verdens ende”.
I den korte del, som er evangelietekst, får Josef beskjed fra engelen om å ta Maria til kone uten frykt. Begrunnelsen er at barnet hun bærer er av Den Hellige Ånd. Maria vil ikke føre skam over ham, for hun har ikke vært sammen med en annen mann. Barnet hun bærer er skapt på underfullt hvis av Gud. Deretter får Josef også vite at barnet er en gutt og at hans navn skal være Jesus. Begrunnelsen for det navnet er ”han skal frelse sitt folk fra deres synder”. Jesus betyr Herren frelser. Guttens navn står til begrunnelsen. Han skal navngis på en slik måte at alle kan se hva hans oppgave er og hvem han er.
Fortellerteksten har med hele fortellingen om Josef og Jesu fødsel. Der får vi høre hvordan Josef først vil skille seg fra Maria, men så blir oppsøkt av en engel i en drøm og engelens ord til Josef i drømmen er dagens evangelietekst.
Deretter fortsetter Matteus med en forklaring og han siterer Jes. 7,14 om jomfruen som skal bli med barn og gi ham navnet Immanuel, Gud med oss. Til slutt får vi høre at Josef gjorde som engelen hadde bedt ham om i drømmen og barnet ble født og fikk navnet Jesus.
Matteus kobler de to navnene, Immanuel og Jesus sammen. ”Gud med oss” og ”Herren frelser” er to sider av samme sak. Den Gud som frelser er nødvendigvis med oss.
Vi har en Gud som frelser og er med oss.
Du har en Gud som frelser og er med deg.
Husk også Jesu siste ord til disiplene (Matt. 28,20), den dag han for opp til himmelen: ”jeg er med dere alle dager inntil verdens ende”.
Kommentarer