Gå til hovedinnhold

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser.

Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er.
Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus.

”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!”

Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har.
Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde.
Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er.
Han ser ikke Guds Sønn, Messias. Røveren ser bare en mann, en mann som taler som om tror han Messias, en mann som spotter Gud.

I virkeligheten blir det motsatt:
Røveren er den som spotter Gud, i det han taler til Jesus, Guds Sønn, Messias.
Jesus er den som Følger Guds vilje og går i døden for de mange, ja, for deg og meg.

Røveren på Jesu høyre side har en helt annen holdning til mannen fra Nasaret, som er korsfestet sammen med ham.
Han sier til den andre røveren:
”Frykter du ikke Gud, enda du har den samme dom over deg? For oss er dommen rettferdig, vi får bare igjen for det vi har gjort. Men han har ikke gjort noe galt.”

Røveren på Jesu høyre side har sett og forstått, slik som den blinde mannen ved Jeriko og andre som Jesus møtte på sin vei. Det fantes hele tiden mennesker som så og forsto hvem Jesus var og trodde det og forholdt seg til det, slik røveren på hans høyre side nå gjør.

I møte med Jesus, Guds Sønn, Messias, ser denne røveren tilbake på sitt eget liv og konstaterer at han har fått som fortjent, han har gjort galt og må nå ta sin straff. Dette forteller han røveren på Jesu venstre side, og så sier han til Jesus:

”Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike”

Røveren på Jesu høyre side øyner et håp og han setter sin lit til det.
Jesus er håpet for ham, slik som Jesus er håpet for oss i dag.

Jesus svarte:
”Sannelig, jeg sier deg: I dag skal du være med meg i Paradis.”

Røveren på Jesu høyre side får legge av seg sin skyld og synd, der på korset, i sitt livs siste timer, får han flytte sin synd og skyld over til nabokorset, til Jesus. Denne røveren blir slik den først som får følge med Jesus inn i Guds rike.

Tre menn døde på Golgata:
-         den ene død for synden
-         den andre døde i synden
-         den tredje døde fri fra synden

I dag er det vi som i møte med Jesus må ta det valget som de to røverne gjorde den gangen.
Ser vi hvem Jesus er?
Ser vi at Jesus er Messias, Guds Sønn?
Ser vi at det er Gud selv som dør på korset?
Ser vi at Gud gjør det for vår skyld?
Ser vi, slik røveren på Jesu høyre side så?

Bare hvis vi ser det, kan vi dø fri fra synden, den dagen vårt liv her på jorden er over.

Jesus utåndet, han fullbyrdet sin oppgave på jorden, han døde for at du og jeg skal kunne dø fri fra synden – ser du det?

(Lidelseshistorien i følge Lukas finner du i Luk. 22,39-23,46 hos bibel.no)

Kommentarer

astrid sa…
Interresant om de som er på venstresiden, og de som er på høyresiden av Jesus.
Stemmer i politikken også.
Kåre Torbjørnsen sa…
Interessant at du plasserer røverne slik du gjør. Den botferdige røveren må ha vært på Jesu Høgre side. Og han som spottet Jesus må ha vært på venstre siden. Når Herren i Jesu fortelling om geitene og sauene som blir skilt fra hverandre i dommen, er det sauene som billedlig representerer dei frelste, som blir gitt plass på høyre siden. Geitene som motstykket til sauene, de frelste, blir plassert til venstre.

Populære innlegg fra denne bloggen

Gud vil ikke miste deg!

Prekenteksten denne søndagen finner vi hos evangelisten Matteus i det 18. kapittel: Jesus sa til dem: "Hva mener dere? Dersom en mann har hundre sauer og én av dem går seg vill, lar han ikke da de nittini være igjen i fjellet og går og leter etter den som er kommet på avveier? Og skulle han finne den – sannelig, jeg sier dere: Da gleder han seg mer over denne ene enn over de nittini som ikke har gått seg vill. Slik vil heller ikke deres Far i himmelen at en eneste av disse små skal gå tapt. Dersom din bror gjør en synd mot deg, så gå til ham og still ham til ansvar på tomannshånd. Hvis han hører på deg, har du vunnet din bror. Men hvis han ikke hører, skal du ta med deg en eller to andre, for etter to eller tre vitners utsagn skal enhver sak være avgjort. Hvis han ikke hører på dem heller, skal du si det til menigheten. Men hvis han ikke engang vil høre på menigheten, skal han være som en hedning eller toller for deg. Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være...

"Jeg ser, som før var blind"

Preken holdt 24. januar 2021 på radiogudstjeneste fra Bjørkelangen kirke.   Evangelieteksten er fra Joh. 9,1-7. 35b-38 Da Jesus kom gående, så han en mann som var født blind. Disiplene spurte da: «Rabbi, hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble født blind?» Jesus svarte: «Verken han eller hans foreldre har syndet. Men nå kan Guds gjerninger bli åpenbart på ham. Så lenge det er dag, må vi gjøre hans gjerninger som har sendt meg. Det kommer en natt da ingen kan arbeide. Så lenge jeg er i verden, er jeg verdens lys.» Da han hadde sagt dette, spyttet han på jorden, laget til leire med spyttet og smurte den på mannens øyne. Så sa han: «Gå og vask deg i Siloa-dammen!» Siloa betyr utsendt. Mannen gikk dit og vasket seg, og han kom tilbake seende.    Da Jesus møtte ham igjen, spurte han: «Tror du på Menneskesønnen?» Han svarte: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?» Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg...