Gå til hovedinnhold

"Jeg ser, som før var blind"

Preken holdt 24. januar 2021 på radiogudstjeneste fra Bjørkelangen kirke.

 

Evangelieteksten er fra Joh. 9,1-7. 35b-38


Da Jesus kom gående, så han en mann som var født blind. Disiplene spurte da: «Rabbi, hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble født blind?» Jesus svarte: «Verken han eller hans foreldre har syndet. Men nå kan Guds gjerninger bli åpenbart på ham. Så lenge det er dag, må vi gjøre hans gjerninger som har sendt meg. Det kommer en natt da ingen kan arbeide. Så lenge jeg er i verden, er jeg verdens lys.» Da han hadde sagt dette, spyttet han på jorden, laget til leire med spyttet og smurte den på mannens øyne. Så sa han: «Gå og vask deg i Siloa-dammen!» Siloa betyr utsendt. Mannen gikk dit og vasket seg, og han kom tilbake seende.

  

Da Jesus møtte ham igjen, spurte han: «Tror du på Menneskesønnen?» Han svarte: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?» Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg.» «Jeg tror, Herre», sa mannen. Og han tilba ham.

  

Matrika Devkota er en mann i Nepal. Da han var i ungdomsskolealder gikk han fra å være en skoleflink og ivrig elev til å bli deprimert og preget av angst. I seks år var han aldri utenfor huset. Han hadde bare kontakt med moren. Familien prøvde å skjule at han var syk. En dag kom det en sykepleier til nabolaget og hun fikk høre om at var en "gal" gutt i et av husene. Sykepleieren fikk kontakt med moren og etter hvert fikk både Matrika og moren tillit til henne. Det førte til at Matrika fikk behandling, ble frisk og kunne fortsette utdanningen. I dag er han daglig leder i en organisasjon som jobber mot stigmatisering av psykiske lidelser og for å hjelpe noen av de mange psykiatriske pasienter som bor på gata i Nepal.

Vi, her i Bjørkelangen menighet har valgt å være med og støtte det arbeidet HimalPartner har i Nepal knyttet til mental helse. Arbeidet som Matrika i dag driver er et av prosjektene som får støtte.

I Nepal, som i en del andre land, er det helt vanlig å gjømme unna familiemedlemmer med ulike handikap. De er rett og slett en skam for familien. De tror at det på en eller annen måte må være deres feil, deres skyld.

Akkurat slik reagerer disiplene i dagens prekentekst, når de møter en blind mann. De spør Jesus "Hvem er det som har syndet".

På Jesu tid ble sykdom betraktet som en straff for noe man selv, ens foreldre eller andre forfedre hadde gjort.

Jesus møter den blinde mannen på en helt annen måte. Han viser til at det ikke er noen som har syndet.

I stedet, sier Jesus;

"nå kan Guds gjerning bli åpenbart på ham",

og da er vi ved tekstens hovedpoeng – Jesus trer fram som Guds Sønn.

For når Jesus nå helbreder den blinde, gjør han Guds gjerning og det kan bare Gud.

Hele livet hadde den blinde mannen levd i et mørke, nå møtte han han som er verdens lys, og ble selv helbredet og fikk se og oppdage hvem Jesus er.

 

I dagens prekentekst hoppet vi over en stor del av fortellingen i kapittel 9 i Johannesevangeliet. I den delen vi ikke leste fortelles det om hvordan den blinde mannen, som nå var blitt seende, møter ulike mennesker og forteller hva som har skjedd med han.

Etter at Jesus hadde smurt leire på øynene hans, ble han bedt om å gå til Siloa-dammen og vaske seg. I teksten får vi vite at Siloa betyr utsendt.

På en måte var det nettopp utsendt den blinde mannen ble av Jesus.

Han ble sendt ut for å fortelle om det han hadde opplevd og om han som han hadde møtt, Jesus.

I det at han forteller andre om det som har skjedd, forteller han mer og mer om mannen som helbredet ham.

Det er som om han selv, litt etter litt, ser mer av hvem mannen er.

Først kaller han Jesus "en mann", så "en profet" og så en som er "fra Gud".

Når han møter Jesus igjen, slik vi hørte i prekenteksten, og de to samtaler spør Jesus:

"Tror du på Menneskesønnen?".

Mannen svarer: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?»

Hør igjen hva Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg.»

"Du har sett ham".

Mannen som tidligere var blind stod nå foran Jesus for andre gang og nå så han ham for første gang med egne øyne og han så mer enn en mann.

Han så Menneskesønnen, Guds sønn.

"Jeg tror, Herre.", svarte han, og han tilba Jesus.

 

Den blinde mannen i fortellingen fikk ikke bare synet tilbake rent fysisk, men han fikk virkelig se og forstå hvem han som er lyset er

– Jesus Kristus, Guds sønn, Menneskesønnen –

og han kom til tro på ham.

Mannen gikk fra å ikke kjenne Jesus til å tro at han er Guds Sønn.

Dessuten fortalte han det som hadde skjedd med ham videre til andre mennesker, han fortalte om Jesus og hva han kan gjøre. Det er det vi i kirka kaller for misjon, å gi videre av det vi selv har fått se og oppleve av Gud.

Matrika, som jeg fortalte om i starten av prekenen, har viet hele sitt liv til å gi videre av det han selv har fått oppleve – ett nytt liv.

I dag er det du som kan oppdage hvem Jesus er.

I dag presenterer Jesus seg som verdens lys og Menneskesønnen, Guds Sønn, ikke bare for den blinde mannen, men også for deg og meg.

I dag møter Jesus deg i denne teksten.

Ta imot ham som din frelser, og gå fra mørke til lys, fra blind til seende.

 

Og du som har sett Jesus som din frelser: 

Del det med andre. 

Fortell om hva du har hørt, sett og opplevd.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser. Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus. ”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!” Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke

Pinsedag

I år er prekenteksten hentet fra Apostelgjerningene 2,1-11. Siden jeg har fri denne pinsehelgen, har jeg ikke laget noen preken over den teksten, men legger ut den prekenen jeg holdt for to år siden: Det er pinsedag! Vi feirer at Den Hellig Ånd ble utøst over menneskene. Åndens kilde er Gud selv og Ånden vitner om Jesus for oss. Ånden vil gi oss et rikere liv, en rikere forståelse av hvem Jesus er og hva det betyr for oss. Når vi lengter etter noe mer i våre liv kan det være nettopp Ånden som er svaret på vår lengsel. Hør hvordan Eivind Skeie uttrykker dette: Å, denne kilde ren som paradiset, den springer frem her like ved min fot. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Min kropp av feber, mine sprukne lepper, mitt savn, min klage, min lengsel og min tørst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Du lar meg drikke. Mine sprukne lepper, min kropp av feber leskes av din trøst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir

En bønn i adventstiden

Etter å ha brukt et par dager med tema om å åpne opp våre hjerter for han som skal komme, vil jeg i dag gi dere en bønn for adventstiden. En bønn om at Gud må komme til oss, til hver enkelt av oss, til deg og til meg i denne førjulstiden. En bønn som kan hjelpe oss til å holde fokus på Herrens komme i en travel førjulstid. Herre, kom, gi deg selv til oss. Bare når du kommer, har vi rikdom Bare når du kommer, få vi sanne gaver. Kom med legedom for alt som har skjedd. Kom med fred til vonde minner. Kom med glede for dagen i dag. Kom med håp for framtiden. Kom med liv til våre liv. Kom med sans for det evige. Kom med styrke for våre viljer. Kom med kraft for våre tanker. Kom med kjærlighet for våre hjerter. Kom, Herre, gi deg selv til oss. Og hjelp oss, så vi kan gi oss selv til deg.  (Bønn av David Adam) Ta deg tid til å be den sakte en gang til, og hvorfor ikke la den følge deg hver dag fram til jul.