3. søndag i påsketiden kalles gjerne hyrdesøndagen og i år er det Jesu liknelse om gjeteren som sauene kjenner stemmen til og følger. Også første del av Jesu forklaring er med.
«Sannelig, sannelig, jeg sier
dere: Den som ikke går inn til saueflokken gjennom porten, men klatrer over et
annet sted, han er en tyv og en røver.
Men den som kommer inn gjennom porten, er gjeter for sauene. Portvokteren åpner for ham, og sauene hører
stemmen hans. Han kaller sine egne sauer ved navn og fører dem ut. Og når han har fått ut alle sine, går han
foran dem, og sauene følger ham, for de kjenner stemmen hans. Men en fremmed følger de ikke. De flykter fra
ham fordi de ikke kjenner den fremmedes stemme.» Denne lignelsen fortalte Jesus, men de
skjønte ikke hva han mente.
Da sa Jesus: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Jeg er porten inn til
sauene. Alle de som er kommet før meg, er tyver og røvere, men sauene har ikke
hørt på dem. Jeg er porten. Den som går
inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå inn og ut og finne beite. Tyven
kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha
liv og overflod. ( Joh. 10,1 – 10)
«Jeg er porten» - det er et merkelig bilde Jesus bruker i
dag. Jeg syns det er rart og vanskelig å forstå – Jesus sier at han er porten.
Hva tenker du på når du hører ordet port?
Jeg googlet ordet og ba om bilder. Da kom det opp mye
forskjellig, blant annet enkle porter i ulike typer gjerder, store flotte
smijernsporter, åpninger i bymurer, kirkedører og USB-porter.
Likheten mellom alle disse (også USB-porten) er at de er
åpninger som noe kan bevege seg gjennom for å komme fra en side til en annen.
Når Jesus da taler om at han er porten så er det gjennom han
man kan komme fra en side til en annen, fra verden til Guds rike.
Samtidig gir bildet kanskje mer mening når vi vet noe mer om
hvordan disse saueinnhegningene var. De hadde gjerne en mur i stein rundt seg
og åpningen var uten noen port. I åpningen satt derimot hyrden og den som ville
inn måtte passere ham.
Det betyr at for å komme inn til sauene, til deg og meg,
sier Jesus at enhver hyrde må passere ham, og det er bare de rette hyrdene som
kan passere ham, de falske er nødt til å bruke andre veier for å komme inn til
oss. De falske hyrdene må bryte seg inn, klatre over muren.
Hvis vi altså er blant sauene, blant Guds barn, så har vi en
som passer på oss og er porten – men det er mulig å komme inn til oss også
andre veier – så pass på, vær oppmerksom.
Vi er nødt til å skille mellom den rette hyrden og de
falske.
Det er ikke alltid så lett.
Vi trenger å vite hva som kjennetegner den rette hyrde,
hyrden med stor H – Jesus Kristus.
Jesus ga sitt liv, gjennom å være villig til å bli dømt på
feilaktig grunnlag og ta på seg straffen – dødsstraff ved korsfestelse. Jesus
var villig til dette fordi han visste at han gjennom å dø, kunne sette mange
fri – deg og meg – han ofret seg for sauene.
De falske hyrdene tar liv, de ofrer sauene. Vær klar over at
også de falske hyrdene har et budskap med mange flotte ord og kommer med mange
fagre løfter – dessverre holder de ikke ord.
Hvordan kan vi da kjenne igjen de falske hyrdene, som ikke
vil gå den rette veien inn – gjennom porten, Jesus Kristus?
Johannes har en oppskrift på det, i sitt første brev skriver
han:
«Hver ånd som bekjenner at Jesus
Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er
ikke av Gud.» (1. Joh. 4,2b-3a)
De falske kjennes igjen på sine gjerninger og på sin
bekjennelse.
Det er ikke mulig å bekjenne at Jesus som Guds Sønn uten å
være av Gud, uten å tro.
Den rette hyrde kaller oss ved navn, det kan han gjøre fordi
vi er tegnet med korsets tegn i dåpen, da er vårt navn gitt over til Jesus, og
den som er tegnet med korset er merket for livet, akkurat som sauene er merket,
slik at deres eiere skal kjenne dem igjen. Den som er døpt hører til i flokken,
og Jesus kjenner ditt navn og vet hvem du er.
Så er spørsmålet om du vet hvem han, den rette hyrde er.
Den rette hyrde kjenner vi ved at han er villig til å gi
sitt liv for oss og ved at han bekjenner Jesus Kristus som Guds Sønn.
Den rette hyrde vil også gå gjennom porten, gjennom Jesus
Kristus, vår Herre.
Når vi da kan skille mellom dem må vi velge hvem vi skal
følge.
Vi må da kjenne vår hyrdes røst, for da vil vi høre ham og
kan følge ham.
Du kjenner røsten til mange mennesker, selv et nyfødt barn
kan kjenne røsten til sine foreldre, fordi barnet har hørt stemmene mye og levd
nær dem, allerede før det blir født.
De røstene du kjenner i dag er røster til mennesker du
kjenner, som du bruker tid sammen med og prater sammen med. Så nær må du også
være Jesus for å kunne kjenne igjen hans røst. Det er viktig at vi kjenner hans
røst for å kunne velge.
I dåpen blir vi tatt inn i menigheten, vi blir en del av
saueflokken, av hjorden til Gud, for å være i dagens bilde.
Får å kunne velge å følge den rette hyrde, Jesus, så må vi
bli kjent med hans røst, det blir vi gjennom å få høre om ham, få bli kjent med
Bibelens tekster, få komme sammen i kirka, få undervisning i oppveksten. Dere
som er foreldre og faddere til barn som er døpt, enten det er Sverre, eller et
annet barn, dere har et ansvar for at de barna får mulighet til å bli kjent med
den rette hyrden, Jesus Kristus, slik at de kan velge ham, og kan gå inn og ut
gjennom porten.
«Den som går inn gjennom meg, skal bli frelst og fritt gå
inn og ut og finne beite.»
I dåpen går vi inn gjennom Jesus, da blir vi frelst og satt
fri til å kunne gå inn og ut gjennom porten.
Samtidig lurer det alltid farer, tyven kan dukke opp hvor
som helst og enda mer utenfor innhegningen, utenfor kirkeporten, ute i livet,
der vi er hver eneste dag.
Det finnes så mange røster i verden, derfor må vi kjenne den
rette, for å kunne følge ham.
Det er mulig å gå seg bort når man går ut gjennom porten.
I porten står den rette hyrden å roper etter deg, for at du
skal finne veien inn igjen, inn til hvilen, der du kan hente styrke til
hverdagene utenfor innhegningens trygge murer.
Den rette hyrde ga sitt liv for din skyld, og han åpnet
porten til Guds rike – i det han beseiret dødens krefter og stod opp fra døde.
Kjenner du ham er valget ditt.
Klarer du ikke å velge, kjenner du ham ikke godt nok, da må
du bli bedre kjent med ham. Det blir du gjennom å lytte til ham, gjennom
Bibelen, salmer, andakter og prekener.
Lytt, les og bli kjent med ham, slik at du kan velge.
Kommentarer