Det
er et alvor i tekstene på Bots- og bønnedag. Jeg er for tiden i Fet og Dalen menigheter og på grunn av en kulturuke i slutten av oktober har man der lagt Bots- og bønnedag en søndag tidligere enn den egentlig skal være, så sist søndag hadde jeg den gudstjenesten der. Vi brukte bare en lesetekst (GT-teksten) og her er prekenen:
Teksten fra Jeremia (Jer. 18,1-10) oppfordrer oss til å vende om, til å angre på det onde vi
har gjort.
«Ikke enhver som sier til meg: ‘Herre, Herre!’
skal komme inn i himmelriket» (Matt. 7,21a), sier Jesus i Bergprekenen. Det er
dette det handler om i dag.
Det
finnes mange forskjellige måter å kalle Jesus Herre på.
Det
finnes gale og rette måter. De rette er alltid preget av at det er en tiltale
eller et rop som kommer fra dypet av vårt indre, fra der det er tomhet og
smerte, og det er et rop som faktisk lar ham være Herren.
Det
står skrevet hos evangelisten Lukas i
det 13. kapittel:
På reisen til Jerusalem dro Jesus fra by til by og
fra landsby til landsby og underviste.
Da var
det en som spurte: «Herre, er det få som blir frelst?» Han sa til dem: «Kjemp
for å komme inn gjennom den trange døren! For jeg sier dere: Mange skal forsøke
å komme inn, men ikke klare det. Når husherren først har reist seg og lukket
døren og dere blir stående utenfor og banker på og sier: ‘Herre, lukk opp for
oss’, da skal han svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er fra.’ Da vil dere si: ‘Vi har jo spist og drukket
sammen med deg, og du har undervist på gatene våre.’ Men han skal svare: ‘Jeg vet ikke hvor dere er
fra. Bort fra meg, alle dere som gjør urett!’ Der skal dere gråte og skjære tenner når dere
ser Abraham og Isak og Jakob og alle profetene i Guds rike mens dere selv blir
kastet utenfor. Fra øst og vest og fra
nord og sør skal mennesker komme og sitte til bords i Guds rike. Da skal noen som er de siste, bli de første,
og noen som er de første, bli de siste.»
Luk 13,22-30
Hellige Far, hellige oss i
sannheten, ditt ord er sannhet. Amen.
Vi
står i dag ved porten til Guds rike.
Der
handler det ikke om de andre, men om deg.
Vi
har ofte lettere for å se rundt på de andre enn for å se på oss selv. I dag er
en dag for å se på seg selv. For å stille de ubehagelige spørsmålene. Hvordan
står det til med meg? Kan jeg rope «Herre, Herre!» fra dypet av mitt indre i
min nød? Det handler om å innrømme at vi ikke strekker til og det tror jeg kan
være noe av det vanskeligste vi gjør. Samtidig er det nettopp det vi må gjøre
overfor Gud. Det finnes en ting vi ikke kan klare selv, en ting som er umulig
for oss. Det handler ikke om hvor mange som kommer inn i himmelriket, men og du
kommer inn. Jesu svar viser oss nettopp det.
«Kjemp
for å komme inn»
Å
kjempe her handler om å kjempe moralsk, ikke å bruke spisse albuer for å komme først
i køen.
I
dag handler det om deg og hvorvidt du kommer inn i Guds rike.
I
dag handler det ikke om å hjelpe andre i deres nød.
I
dag handler det ikke om å fortelle andre om Jesus og peke på ham som deres
Frelser.
I
dag handler det om å se sin egen nød og se at nettopp du trenger Jesus som din
Frelser.
For
når det kommer til spørsmålet om det er få som blir frelst, så handler det
først og fremst om deg og ditt forhold til Gud, vi har nok med vårt eget og vi
får lov til la være å spekulere over alle andre.
Ved
porten til Guds rike handler det om deg, der står du alene.
I
møte med St. Peter står du alene og det handler om deg og ditt liv. Det er det
avgjørende for om porten blir åpnet.
Din
nabo, din familie, dine venner og resten av menneskene i verden kommer til å
stå der alene de også, de kan ikke komme inn på ditt ord.
I
møte med Gud handler det om deg og ditt liv.
Der
kan du og bare du gjøre en forskjell.
Kan
du si «Herre, Herre!» fra dypet av ditt indre?
Ved
porten til Guds rike er den siste den første.
Jesus
uttrykker dette igjen og igjen.
Vi
finner det i forbindelse med Jesu møte med den unge rike mannen, Matt. 19,30 og
Mark. 10,31, og i forbindelse med lignelsen om arbeiderne i vingården, Matt.
20,16.
De
første står alltid først i køen, ofte mener de også at de står der fordi det er
dere soleklare rett.
Det
er mange måter å komme seg først i køen på. Enten kan alle andre vike unna og
med stor selvfølgelighet gi plass for den som er bedre enn andre, enten det
handler om fromhet eller økonomi. Eller så kan man brukt seg av spisse albuer
for å komme seg framover, ofte på bekostning av andre.
Ved
porten til Guds rike blir køen snudd, de siste blir de første og de minste skal
bli de største.
Det
handler rett og slett om at hva som er stort og best er annerledes i Guds øyne
enn i våre. Han måler oss på andre måter enn vi måler oss selv og andre.
Guds
rike er nådens rike, derfor er det annerledes.
Der
slippes kun de inn som er små, de som tar imot Guds rike som et lite barn.
Porten
er trang, det er ikke plass for de store.
Ved
porten til Guds rike handler det om å kjenne og å være kjent.
«Jeg
vet ikke hvor dere er fra.» Det er et overraskende svar Jesus legger i
husherrens munn i fortellingen han svarer med i dagens tekst.
Han
kunne like gjerne ha sagt – jeg vet ikke hvem dere er. Det er det Jesus ønsker
å uttrykke her. Husherren kjenner ikke de som nå står utenfor og banker. Han
kjenner heller ikke deres tidligere liv.
Vi
er nødt til å kjenne ham, for bare da kjenner han oss. Det er ikke nok å ha
lyttet til ham, eller å ha spist og drukket sammen med ham.
Det
er ikke nok å gå på gudstjenester eller møter.
Det
er ikke nok å lese Bibelen og be.
Det
er ikke nok å gå til nattverd og ta imot Jesu kropp og blod.
Ja
men, hva skal da til?
Du
må virkelig kjenne ham.
I
Matteus 10 sier Jesus det slik:
«Hver
den som kjennes ved meg for menneskene, skal også jeg kjennes ved for min Far i
himmelen.» (Matt. 10,32)
«Kjennes
ved» handler om å bekjenne ham, å faktisk tørre å bekjenne for andre at jeg
hører Jesus til, at jeg tror på ham.
I
det at vi bekjenner ham blir vi også bekjent av ham, da sier han at han kjenner
oss, at vi hører til hos ham, at vi er Guds barn.
Ved
porten til Guds rike handler det om å være kjent av Gud. Den som han kjenner
kjenner han igjen på stemmen, fordi de har pratet sammen så ofte.
Å
si eller rope «Herre, Herre!» fra dypet handler om å vise vår nød og
avhengighet for Gud.
Den
som gjør det vil ha behov for å gjøre det igjen og igjen og gjennom bønnens
samtaler blir du kjent med og av Gud.
Den
som gjør det kan også bekjenne Gud overfor andre, fordi du har sett hvor viktig
Gud er for deg i ditt liv. Da vil ditt liv og ditt vitnesbyrd kunne gjøre noe
med andre mennesker og deres forhold til Gud.
Den
som roper «Herre, Herre!» fra dypet kommer til Gud slik han er, som et lite
barn, som er avhengig av sin himmelske Far. Slik blir du kjent med og av ham.
«Kjemp
for å komme inn.» svarte Jesus.
Kom
slik du er og legg ditt liv fram for Gud, da følger du Jesu oppfordring i
dagens tekst, og døren til Guds rike blir åpnet for deg.
Velkommen!
Kommentarer