Siden det neste uke er flere store dager rett etter hverandre starter jeg opp med julaften allerede i dag. Her har vi i de nye rekkene fått en full tekstrekke, tidligere var det bare GT-tekst og juleevangeliet. Man har valgt å ikke ha en fortellertekst, men derimot en poetisk tekst. Jeg starter med noen tanker ut fra den nye GT-teksten, som er hentet fra profeten Jesaja, Jes. 9,1a.2.6-7.
Teksten om fredsfyrsten skal nå lyde i våre kirker på julaften. Her møter vi kontrastene lys og mørke og det svarer godt til juleevangeliets kontraster med manglende husrom og lyset over gjeterne på marken.
Barnet som er født får et stort oppdrag på sine skuldre, og et navn som overgår alle andre:
Han er den nye kongen på Davids trone, han som er av Davids ætt, slik ættetavlen hos Matteus viser.
Profeten peker også på evighetsperspektivet i denne sammenhengen. Nå er Kongen født som skal holde Guds rike oppe i rett og rettferdig for evig tid.
Teksten om fredsfyrsten skal nå lyde i våre kirker på julaften. Her møter vi kontrastene lys og mørke og det svarer godt til juleevangeliets kontraster med manglende husrom og lyset over gjeterne på marken.
Barnet som er født får et stort oppdrag på sine skuldre, og et navn som overgår alle andre:
Underfull rådgiver, Veldig Gud, Evig far og Fredsfyrste.
Han er den nye kongen på Davids trone, han som er av Davids ætt, slik ættetavlen hos Matteus viser.
Profeten peker også på evighetsperspektivet i denne sammenhengen. Nå er Kongen født som skal holde Guds rike oppe i rett og rettferdig for evig tid.
Kommentarer