På 2. søndag i åpenbaringstiden, etter 2. rekke, har vi en helt ny prekentekst, Mark. 1,3-11. Samtidige er temaet kjent, Jesu dåp og døperens omvendelsesforkynnelse til dåp. For deg som skal preke kan det godt være at du finner anvendelig stoff på Prekenhjelp for 1. rekke på denne søndagen (Matt. 3,13-17) og se også på 3. søndag i adventstiden for 2. rekke (Luk. 3,7-18).
Søndagens tekst begynner med et sitat fra Jes. 40,3 om røsten i ødemarken. Profetien om døperen Johannes, forløperen til Messias, er nå oppfylt. Johannes er i ødemarken, ved Jordanelven, og han forkynner omvendelse for israelittene. Videre hører vi Døperen tale om han som skal komme etter ham, som er sterkere og skal døpe med Den hellige ånd. Døperen Johannes er tydelig på at han ikke er den ventede Messias, men bare en forløper, en veirydder. Til slutt i søndagens tekst møter vi han som Døperen venter på, Jesus fra Nasaret. Han kommer og blir døpt, himmelen åpner seg, Guds Ånd kom ned over ham og en røst fra himmelen talte:
Carl Henrik Martling har i sin bok Mitt i verkligheten en prekenskisse for Mark. 1,9-11, som er en av tekstene på 1. søndag etter trettendedag jul i Sverige. For oss er det kanskje en litt snever innfallsvinkel, samtidig som det gir oss mulighet til å fokusere på en av de to personene i søndagens tekst, og kanskje er det nok.
Hans disposisjon er slik:
Guds Ånd svever over havet (jfr. 1. Mos. 1,2)
- da Gud skaper himmel og jord
- da den nye skapelsen begynner med Jesu dåp
- da et menneske blir født på nytt i dåpen til Kristus
Søndagens tekst begynner med et sitat fra Jes. 40,3 om røsten i ødemarken. Profetien om døperen Johannes, forløperen til Messias, er nå oppfylt. Johannes er i ødemarken, ved Jordanelven, og han forkynner omvendelse for israelittene. Videre hører vi Døperen tale om han som skal komme etter ham, som er sterkere og skal døpe med Den hellige ånd. Døperen Johannes er tydelig på at han ikke er den ventede Messias, men bare en forløper, en veirydder. Til slutt i søndagens tekst møter vi han som Døperen venter på, Jesus fra Nasaret. Han kommer og blir døpt, himmelen åpner seg, Guds Ånd kom ned over ham og en røst fra himmelen talte:
«Du er min Sønn, den elskede, i deg har jeg min glede.»
Vi får se at Jesus er Guds Sønn og at han har Den hellige ånd.Carl Henrik Martling har i sin bok Mitt i verkligheten en prekenskisse for Mark. 1,9-11, som er en av tekstene på 1. søndag etter trettendedag jul i Sverige. For oss er det kanskje en litt snever innfallsvinkel, samtidig som det gir oss mulighet til å fokusere på en av de to personene i søndagens tekst, og kanskje er det nok.
Hans disposisjon er slik:
Guds Ånd svever over havet (jfr. 1. Mos. 1,2)
- da Gud skaper himmel og jord
- da den nye skapelsen begynner med Jesu dåp
- da et menneske blir født på nytt i dåpen til Kristus
Kommentarer