Gå til hovedinnhold

Johannes 9

Denne uka begynner jeg med evangelieteksten, Joh. 9,5-7.35b-38, fordi jeg har følt litt på at det er sent å ikke ha den før på onsdagen, og derfor starter jeg nå uka med den.
Vi er kommet til 4. søndag i åpenbaringstiden og Jesu herlighet blir åpenbart gjennom helbredelser. I 2. rekkes tekst er det en blind som blir helbredet. Fortellingen om mannen som var født blind går over hele kapittel 9 hos Johannes. Vi får et innblikk gjennom to knappe ordvekslinger, mellom Jesus og den blinde, samtidig er det her det skjer, i disse knappe ordvekslingene får vi en mulighet til å se hvem Jesus er.
Jesus selv sier: ”nå kan Guds gjerninger bli åpenbart på ham” og ”jeg er verdens lys”. Gud er nå i verden og det er tid for å gjøre hans gjerning. Hvorfor mannen er blind er ikke interessant, det er derimot veldig interessant at Guds gjerning nå kan bli åpenbart, bli synlig. Jesus får en mulighet til å gjøre Guds gjerning og vise hvem han selv er. Det er viktig!

Den blinde mannen ble seende, både i fysisk og åndelig forstand. Først ble hans fysiske syn helbredet, og så ble hans øyne også åpnet for hvem Jesus er – Mennskesønnen. Dagens tekst avsluttes med v. 38: ”«Jeg tror, Herre», sa mannen. Og han tilba ham.”

Den blinde mannen tror og tilber Jesus som Guds Sønn, hans øyne er blitt åpnet også åndelig.
Kan du si: ”Jeg tror, Herre”?
Kan du tilbe Jesus, som din frelser og Gud?

Kommentarer

Anonym sa…
jesus er 100% Gud, jeg bekjenner at han har kommet i kjød, han skal ha all pris å ære, det er ingen andre vi kan søke, han er veien sannheten og livet.

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser.
Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus.
”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!”
Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke Guds Sønn…

Kristi åpenbaringsdag

Kristi Åpenbaringsdag, eller Epifania-dagen, som den også kalles, er en av de eldste kristne høytidene. Den har sin bakgrunn i feiringen av 6. januar, som en markering av Jesu fødsel, dåp og første under. Vi kan følge linjene helt tilbake til 100-tallet. Dagen har gjennomgått mange forandringer. Først ble feiringen av Jesu fødsel i Vestkirken flyttet til 25. desember rundt år 325 og 6. januar viet minnet om de vise menn.
Vismennene fulgte stjernen på sin vandring mot målet.
”Deilig er den himmel blå,
lyst det er å se derpå,
hvor de gylne stjerner blinker,
hvor de smiler, hvor de vinker
oss fra jorden opp til seg.”
En stjernehimmel er flott å se på, og den er gjerne opphav til undring og forundring. Den forandrer seg gjennom året, fordi vi ser ulike deler av den. Noen ganger dukker det også opp ”nye stjerner” eller rettere sagt ulike lysfenomen på himmelen som ligner på stjerner.
En stjernehimmel kan også brukes til å orientere seg og finne veien.
Vi skal i dag få følge noen menn på vandri…

Fiskefangst

Det er i dag 6. søndag etter pinse eller Aposteldagen, som den også kalles, og prekenteksten er hentet fra Luk. 5,1-11.

Til denne søndagen har jeg skrevet Søndagstanker til avisen Indre Akershus Blad og det er disse jeg gjengir her i dag:

Jeg har så vidt fisket noen ganger, og jeg husker godt sist jeg fikk fisk. Jeg var vel en 13-14 år og var sammen med familien og fisket i en elv en kveld. Plutselig nappet det og jeg ble nokså forfjamset og kastet likeså godt fisken langt inn blant trærne bak oss. Der fant vi den slimete lille ørreten, som ble tatt hånd om og stekt til kveldsmaten. Jeg var ikke veldig begeistret over verken å få napp eller å ta hånd om fisken etterpå. Etter det har jeg slått meg til ro med at fiske ikke er noe for meg. Ikke er jeg glad i å stå ved en elv eller et vann og vente på napp og ikke liker jeg å få napp heller.
Allikevel er jeg blitt fisker, men i en helt annen betydning av ordet. Dette hører vi om i fortellingen om Peters fiskefangst.
I søndagens tekst møter vi…