Gå til hovedinnhold

Å bøye seg ned til Gud


Det er Marias lovsang som er prekentekst i år. Lovsangen bryter hun ut i når hun møter sin slektning Elisabet, noen måneder etter at Herrens engel fortalte Maria at hun skulle føde en sønn.

Prekensteksten er fra Luk. 1,46-55

 Da sa Maria:
     «Min sjel opphøyer Herren,
         
 og min ånd fryder seg i Gud, min frelser.
         
 For han har sett til sin tjenestekvinne i hennes fattigdom.
 Og se, fra nå av skal alle slekter prise meg salig,
         
  for store ting har han gjort mot meg,
     han, den mektige; hellig er hans navn.
         
  Fra slekt til slekt varer hans miskunn
    over dem som frykter ham.
         
  Han gjorde storverk med sin sterke arm;
     han spredte dem som bar hovmodstanker i hjertet.
         
  Han støtte herskere ned fra tronen
     og løftet opp de lave.
         
  Han mettet de sultne med gode gaver,
     men sendte de rike tomhendte fra seg.
         
  Han tok seg av Israel, sin tjener,
     og husket på sin miskunn
         
  slik han lovet våre fedre,
     Abraham og hans ætt, til evig tid.»


Maria bøyer seg ned til Gud.
Hun lovpriser ham for at han har sett henne, en ung kvinne fra en helt vanlig familie.
Henne har Gud sett.
Maria har sett Gud og
- derfor kan hun lovprise ham når hun har fått vite at hun skal føde en sønn, hun som er jomfru, og er forlovet med en mann skal føde en sønn, Guds Sønn. Hun burde være skrekkslagen, men i denne situasjonen lovpriser hun Gud.
Det kan hun gjøre fordi Gud har sett henne og hun har sett Gud, dypt nedbøyd i ærefrykt for Gud har hun sett ham.

En jødisk anekdote forteller at en rabbinerelev spurte sin lærer: «Tidligere fantes det mennesker om hadde ett Gud ansikt til ansikt. Hvorfor finnes det ikke slike mennesker i dag?» Rabbien svarte: «Fordi ingen lenger vil bøye seg så dypt ned.» (Skjevesland, s 139 i Ord til tro)

Gud er så høy at han ser bare en vei – nedover, og han ser så dypt ned.

Slik beskriver salmisten det i Salme 113,5-7:

Hvem er som Herren vår Gud,
          han som troner i det høye
     og ser i det dype
          – hvem i himmelen, hvem på jorden?
     Han reiser den svake opp av støvet
          og løfter den fattige fra dyngen.

Gud ser langt ned, han ser helt ned til de aller svakeste menneskene på jord, og det er der nede vi kan se ham.


Maria var en ung kvinne som gjennom denne graviditeten utenfor ekteskapet risikerte å miste alt i sitt liv, ja hele sin framtid med en mann.
Allikevel sa hun ja til å bære fram barnet som var unnfanget av Gud selv.
Ja ikke bare det – hun lovpriser Gud for at han har «sett til sin tjenestekvinne i hennes fattigdom», slik hun selv uttrykker det i sin lovsang.

Maria gleder seg i Gud midt i det som kunne ha vært hennes livs tragedie. Mellom denne lovprisningen og det at Maria møtte Herrens engel og ble med barn, har Josef, hennes trolovede bestemt seg for å gifte seg med henne i all hast og på den måten unngå en skandale. Også Josef hadde besøk av en engel fra Gud som fortalte hva som hadde skjedd med Maria.

Maria besøker nå sin slektning Elisabeth som også er gravid og det er i den forbindelse at Maria bryter ut i denne lovsangen til Gud.

Hun gleder seg, ja hun jubler over Guds storhet. Maria ser at Gud er hennes frelser, ja hele verdens Frelser, derfor fryder hun seg, derfor gleder hun seg, hun som skal bli mor til verdens Frelser, Jesus Kristus, Guds Sønn.

Maria peker også på hva Gud har gjort for andre enn henne selv, blant annet på at han har «mettet de sultne med gode gaver», og det er et tema som går igjen, at Gud ser til de som har det vanskelig, og kommer til dem.

Det er faktisk slik at vi må bøye oss ned for å se Gud.
Det betyr ikke at vi alle må bli fattige, eller sultne, eller syke, eller liknende.
Nei, vi kan alle bøye oss ned, uansett hvilke egenskaper vi har, uansett hvor rike vi er på materielle goder i denne verden.
Den som virkelig vill se Gud må bøye seg ned.
For det er bare den som virkelig trenger Gud som kan se ham.
Slik sett skal vi bøye oss ned.
Vi er nødt til å innrømme det som kanskje er aller aller vanskeligst for oss mennesker, nemlig at vi ikke strekker til i oss selv. Uansett hvor rike vi er, uansett hvor flinke vi er, når det kommer til vårt forhold til Gud hjelper det ikke med penger eller talenter. Den eneste som kan se Gud ansikt til ansikt er den som er nedbøyd.

Det er når vi innser vår egen utilstrekkelighet i forhold til Loven, i forhold til Guds gode omsorg for oss, at vi kan bøye oss for ham og be om tilgivelse og hjelp, da kan vi få del i frelsen, i Jesus Kristus.

Det er når vi innser vår egen utilstrekkelighet i forhold til Gud at vi kan se hvor høy han er i forhold til oss, og det er da vi kan lovprise med Maria, synge til Guds ære om hans storverk i verden.

Den unge Maria som lovpriser Gud gjør det med hevet hode og strak rygg, hun er ikke fysisk nedbøyd, men hun ser at hun er Guds tjenerinne og at han, Gud, er den store og sterke. Derfor kan Maria selv stå oppreist og prise Gud, mens det vokser et barn i hennes mage, et barn som er unnfanget på underfullt vis.

Å, Maria, lær meg dine sanger!
Så jeg alltid elsker ham som vandre gjennom død og grav til lysets rike.
Du være lovet, Kristus.

Han som troner i sin høye himmel,
blir et svakt og ubeskyttet foster.
Det er nådens under mot vår verden!
Du være lovet, Kristus. (N13 130,3-4)

Vi skal nå få synge disse ordene i salmen på nummer 130, Alle kilder bryter frem i glede.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser. Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus. ”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!” Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke ...

"Jeg ser, som før var blind"

Preken holdt 24. januar 2021 på radiogudstjeneste fra Bjørkelangen kirke.   Evangelieteksten er fra Joh. 9,1-7. 35b-38 Da Jesus kom gående, så han en mann som var født blind. Disiplene spurte da: «Rabbi, hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble født blind?» Jesus svarte: «Verken han eller hans foreldre har syndet. Men nå kan Guds gjerninger bli åpenbart på ham. Så lenge det er dag, må vi gjøre hans gjerninger som har sendt meg. Det kommer en natt da ingen kan arbeide. Så lenge jeg er i verden, er jeg verdens lys.» Da han hadde sagt dette, spyttet han på jorden, laget til leire med spyttet og smurte den på mannens øyne. Så sa han: «Gå og vask deg i Siloa-dammen!» Siloa betyr utsendt. Mannen gikk dit og vasket seg, og han kom tilbake seende.    Da Jesus møtte ham igjen, spurte han: «Tror du på Menneskesønnen?» Han svarte: «Hvem er han da, gode herre, så jeg kan tro på ham?» Jesus svarte: «Du har sett ham, det er han som snakker med deg...

""Jeg tror. Hjelp meg i min vantro!"

Endelig ble det mulighet for å komme sammen til gudstjeneste igjen. Her er prekenen holdt i Bjørkelangen kirke 3. søndag i advent, 7. mars 2021.  Det står skrevet i evangeliet etter Markus: En i mengden svarte: «Mester, jeg er kommet til deg med sønnen min fordi han har en ånd som gjør ham stum. Når den griper fatt i ham, kaster den ham over ende, og han fråder og skjærer tenner og blir helt stiv. Jeg ba disiplene dine drive ånden ut, men de maktet det ikke.» Da sa han til dem: «Du vantro slekt! Hvor lenge skal jeg være hos dere? Hvor lenge skal jeg holde ut med dere? Kom hit med gutten!» De kom med ham, og straks ånden fikk se Jesus, rev og slet den i gutten så han falt over ende og vred seg og frådet. Jesus spurte faren: «Hvor lenge har han hatt det slik?» «Fra han var liten gutt», svarte han. «Mange ganger har ånden kastet ham både i ild og i vann for å ta livet av ham. Men om det er mulig for deg å gjøre noe, så ha medfølelse med oss og hjelp oss!» «Om det er mulig ...