Vi har kommet til botens søndag i adventstiden og dagens tekst er hentet fra Lukasevangeliet:
Mye
folk dro ut for å bli døpt av Johannes, og han sa til dem: «Ormeyngel! Hvem har
lært dere hvordan dere skal slippe unna den vreden som skal komme? Så bær da frukt som svarer til omvendelsen. Og
begynn ikke å si til dere selv: ‘Vi har Abraham til far.’ For jeg sier dere:
Gud kan reise opp barn for Abraham av disse steinene. Øksen ligger allerede ved
roten av trærne; hvert tre som ikke bærer god frukt, blir hugget ned og kastet
på ilden.»
«Hva skal vi da gjøre?» spurte folk. Han
svarte: «Den som har to kjortler, skal dele med den som
ikke har noen, og den som har mat, skal gjøre det samme.» Det kom også noen
tollere for å bli døpt, og de sa til ham: «Mester, hva skal vi gjøre?» «Krev ikke inn mer enn det som er fastsatt»,
svarte han. Også noen soldater spurte
ham: «Hva skal så vi gjøre?» Og til dem sa han: «Press ikke penger av noen ved
vold eller falske anklager, men nøy dere med lønnen deres.»
Folket gikk nå med forventning, og alle
tenkte i sitt stille sinn at Johannes kanskje var Messias. Da tok Johannes til
orde og sa til dem alle: «Jeg døper dere med vann. Men det kommer en som er
sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å løse sandalremmen hans. Han skal
døpe dere med Den hellige ånd og ild. Han har kasteskovlen i hånden for å rense
kornet på treskeplassen. Hveten skal han samle i låven sin, men agnene skal han
brenne opp med en ild som aldri slukner.»
Dette og mye annet la han folket på sinne
når han forkynte budskapet for dem. (Luk. 3,7-18)
«Hva
skal vi gjøre?»
Det
er det viktige spørsmålet i dagens tekst.
Vi
skal i dag bli ansporet til å spørre oss selv: «Hva skal jeg gjøre?»
Spørsmålet
kommer på bakgrunn av det vi kaller en omvendelsestale, eller en vekkelsestale.
Døperen
Johannes vil vekke folk opp fra deres religiøse søvn.
Døperen
Johannes vil få folk til å se seg selv med nye øyne, ja han vil få dem til å
forandre tenkemåte og angre på det de har gjort galt.
Når
Johannes taler om omvendelsen, bruker han et ord som betyr «å forandre sinn».
Han er opptatt av at tilhørerne må tenke annerledes enn de har gjort, og at
denne endrede måten å tenke på må få dem til å føle anger overfor det gale de
har gjort.
I
dag er det deg og meg det gjelder, i dag er det vi som hører denne talen og
blir bedt om å tenke annerledes enn vi har gjort.
Denne
måten å tenke på må få konsekvenser, først og fremst at vi angrer, deretter og
minst like viktig at vi forandrer oss. Vi må handle annerledes enn tidligere.
Vårt
svar på den utfordringen er å stille det viktige spørsmålet – Hva skal vi
gjøre?
Vi får
tre svar på det.
Først
svarer Johannes folk flest:
«Den som har to kjortler, skal dele med den som ikke
har noen, og den som har mat, skal gjøre det samme.»
Oppfordringen
er enkel – Del med deg av det du har.
Dessverre
er ikke det alltid så enkelt for oss.
Johannes
viser til at de som har to kjortler skal dele med seg med den som ikke har noen.
På
denne tiden brukte man en kjortel utenpå et linklede, men de som var fattige
hadde ikke råd til kjortel. Det betydde ikke bare at de hadde mindre å ha på
seg på dagen, men de var dårligere stilt også om natten, for da tok man av seg
kjortelen og la den over seg som et dekke, et pledd, en dyne.
Den
som ikke hadde en kjortel risikerte å fryse om natten, fordi han ikke hadde noe
å ha over seg.
Mens
han som hadde to hadde en ekstra.
Hvordan
ser klesskapet ditt ut?
Hjemme
flyter det over. Begge klesskapene hos oss flyter over, vi har ikke bare de
klærne vi trenger, men langt flere.
Vi
har varme dyner til å dekke oss om natten, og vi har dyner til flere gjester.
Hvordan
ser matskapet ditt ut?
Jeg
vet at mange har kjøleskap som er overfylte hver eneste dag.
Vi
har mer mat enn vi trenger.
Alt
dette kommer av at de fleste av oss har langt mer penger enn vi trenger for å
overleve, for å ha nok klær og mat, og et varmt og godt hus.
Oppfordringen
til oss er å dele med oss, å gi av vår overflod til de som ikke har.
Har
dere hørt om Facebook-siden Julehjelpen, Aurskog-Høland?
I
slutten av november opprettet Morten Rognan siden for å hjelpe familier og
enkeltpersoner i Aurskog-Høland som ikke har økonomi til det ekstra som vi
ønsker i jula. De som knapt nok har råd til mat og det nødvendige til daglig,
og absolutt ikke til gaver, med mindre det er de klærne man allikevel må ha
akkurat nå.
Responsen
har vært god, både pengegaver og matvarer gjennom flere butikker har strømmet
inn.
Dette
er noe av det vi kan bruke vår overflod til. Det finnes mennesker både nær oss,
ja kanskje er det din nabo, og det finnes mennesker andre steder i Norge og
ikke minst utover i verden som har behov for det de fleste av oss tar som en
selvfølge.
I
dag blir vi minnet om å dele med oss.
Johannes
svarer så noen tollere:
«Krev ikke inn mer enn det som er fastsatt»
Tollerne
jobbet for okkupasjonsmakten, de ble gjerne sett på som landssvikere, de var
jøder som jobbet for keiseren.
Mange mente at de burde slutte i jobben sin.
Johannes
sier noe annet, han oppfordrer dem til å ikke kreve inn mer i toll og avgifter
enn det som er fastsatt. De skal altså ikke ta seg selv til rette og kreve inn
penger til egen lomme i tillegg.
De
skal ikke utnytte menneskene rundt seg, de skal være ærlige og redelige.
Vi
blir altså ikke bedt om å forandre strukturer, men til å leve etter de reglene
som er og ikke misbruke systemet.
Soldatene
som så kommer sto trolig i tjeneste for Herodes Antipas, landshøvdingen i
Galilea, de var i en enda mer fastlåst situasjon, bundet av strukturer og
systemer.
Johannes
svarte dem:
«Press ikke penger av noen ved vold eller falske
anklager, men nøy dere med lønnen deres.»
Utnytt
ikke din posisjon!
Dette
trenger overhode ikke handle om soldater og krig for å ha gyldighet.
Det
handler om at du og jeg, ja hver eneste en av oss har mulighet til å utnytte
vår posisjon i samfunnet, og det skal vi ikke gjøre. Vi skal ikke komme i den
situasjonen at vi presser et annet menneske. Dessverre kan det være fort gjort.
I
høst har #metoo preget nyhetsbildet og vi har igjen og igjen sett hvordan
mennesker i maktposisjoner utnytter sin stilling til å trakassere andre
seksuelt. Jo større avstand mellom de to i posisjon, dess større er faren for
at det oppleves som et press som er utilbørlig.
Vi
blir altså minnet om å dele med oss, å ikke misbruke systemet eller utnytte vår
posisjon. Alt dette handler om å forandre sinnelag, å forandre tenkemåte – lik
å vende om til Gud.
Målet
er ikke først og fremst at du og jeg skal bli bedre mennesker, men at vi
gjennom å se hvordan vi selv er og hvem vi selv er, kan bli i stand til å møte
Gud ansikt til ansikt – og til å se han som skal komme, Messias, Guds Sønn.
Johannes
bemøter folkets forventning om at han kanskje er Messias med å si følgende:
«Jeg døper dere med vann. Men det kommer en som er
sterkere enn jeg, og jeg er ikke verdig til å løse sandalremmen hans. Han skal
døpe dere med Den hellige ånd og ild.»
I dag er det tid for deg og
meg å rydde vei for han som skal komme i våre liv.
I dag er det tid for deg og
meg å forandre vår måte å tenke på, for på den måten å vende oss til Gud. Se
hva du har og hvem du er, del av din overflod, bruk systemet til det gode og
bruk din posisjon til å gjøre det rette.
I dag er det tid for deg og
meg til å vende blikket mot Gud og se etter Messias, Guds Sønn, vår Frelser,
slik at vi kan ta imot han i våre liv.
Like lite som det var nok å
være Abrahams barn er det nok å være døpt, å være en del av den kristne kirke.
Hver og en av oss må selv se
Frelseren og ta imot ham i våre liv.
Kommentarer