Gå til hovedinnhold

Hva ser du ved korset?

Årets tekst er Luk 22,39-23,46.


«Folket sto og så på» (Luk. 24,35)

Hva så de?
Disse menneskene som tilsynelatende bare stod der ved korset, de gjorde en ting – de så.
Hva så de?

Var dette en dag som alle andre?
Var det en avretting som alle andre?
Eller var det noen som så verdenshistoriens største drama: at Gud selv dør?

Folket så, står det.
Vi vet ikke hva de så og hva de ikke så. Bare at de så.

I dag er spørsmålet hva vi ser ved korset?
Dere, her i Bjørkelangen kirke, sitter og ser på Jesus på korset, gudstjeneste etter gudstjeneste.
Laget i tre står korset med den korsfestede Jesus Kristus der tydelig foran øynene dine.
Hva ser du?

«Far, tilgi dem», var Jesu første ord på korset.
Jesus ba for alle som stod der, for soldatene som kastet lodd om klærne hans, for menneskene som stod der og så, for disiplene som holdt seg i bakgrunnen og fryktet for sitt eget liv.
«Tilgi dem».

Ser du tilgivelsen nødvendighet?
Ser du at den også gjelder deg?
Ser du at i dag er det du som har behov for Guds tilgivelse?

Ja, nettopp du har behov for tilgivelse i dag. Ingen av oss er uskyldige. Ingen av oss gjør alltid Guds vilje, igjen og igjen faller vi og må se opp på korset og vende oss til Gud med den bønn Jesus ba på korset for oss – «Tilgi meg».

Ser du at Jesus bærer din synd og skyld der han henger spikret til korset?

«Far, i dine hender overgir jeg min ånd!» (Luk. 23,46)
Med de ordene er det noe som fullbyrdes.
Ikke bare kroppens og sjelens smerte, slik Jesus faktisk opplevde den der og da på korset. Når Jesus utånder fullbyrdes hele Guds tanke, hele forsoningsverket. Profetiene oppfylles helt og fullt.

Allerede i Bibelens første bok finner vi flere fortellinger som henspiller på denne dagen, Langfredagen og Jesu død på korset.
Fiendskapet mellom kvinnens og slangens ætt som skal ramme slangens hode er en profeti om Golgata.
Når Abraham vil ofre Isak og når Moses løfter kobberslangen i ørkenen er det forbilder på det som skjedde på Golgata. Gud ofret sin sønn, Abraham fikk ofre en vær i stedet for sin. Menneskene som så opp på kobberslangen i ørkenen reddet sine liv, mennesker til alle tider som vender blikket til Golgata og Jesu død redder sine liv.

Ved korset blir forsoningen virkelighet. Det er ikke lengre bare profetier og forbilder, men oppfyllelse og fullkommenhet.
Der, på korset, der døde Jesus for dine og mine synder, der forsonet Gud seg med seg selv, og det kan du og jeg få del i, her og nå.
Det handler om å se – å se at Jesus er Guds sønn og at han døde på korset for å sette oss fri fra syndens slaveri.
Det handler om å ta imot – ta imot Guds dyrebare gave, hans egen død i stedet for din evige død.

«I dag skal du være med meg i paradis.» (Luk. 23,43), sa Jesus til røveren på korset.
Røveren tok imot frelsens løfte i klarere ord enn noen annen.
Mange har i årenes løp på bakgrunn av sin egen skam og fornedring sett frelsens mulighet.

I dag er spørsmålet om du ser det.

På det tredje korset langfredag henger den som har hardnet under sin egen skyld. Han spotter det som kunne reddet ham til livet, det evige liv. Han får ikke noe svar av Jesus.

Valget er i dag ditt.

Ser du forsoningens mulighet?
Tar du imot forsoningens mulighet?

Fra Golgata går disse to veiene, forbi hvert av de to korsene med røverne. Den en veien ble åpnet når forhenget i templet revnet og la veien til Guds hjerte åpent.
Det er frelsens store mulighet, tilgivelsens og forsoningen virkelighet.

Ta imot frelsens mulighet.
Ta imot forsoningens virkelighet – den er for deg.
Se verdenshistoriens største drama – Gud dør på et kors til soning for dine og mine synder.

Jesus sier til deg:

«I dag skal du være med meg i paradis.» 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser.
Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus.
”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!”
Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke Guds Sønn…

Kristi åpenbaringsdag

Kristi Åpenbaringsdag, eller Epifania-dagen, som den også kalles, er en av de eldste kristne høytidene. Den har sin bakgrunn i feiringen av 6. januar, som en markering av Jesu fødsel, dåp og første under. Vi kan følge linjene helt tilbake til 100-tallet. Dagen har gjennomgått mange forandringer. Først ble feiringen av Jesu fødsel i Vestkirken flyttet til 25. desember rundt år 325 og 6. januar viet minnet om de vise menn.
Vismennene fulgte stjernen på sin vandring mot målet.
”Deilig er den himmel blå,
lyst det er å se derpå,
hvor de gylne stjerner blinker,
hvor de smiler, hvor de vinker
oss fra jorden opp til seg.”
En stjernehimmel er flott å se på, og den er gjerne opphav til undring og forundring. Den forandrer seg gjennom året, fordi vi ser ulike deler av den. Noen ganger dukker det også opp ”nye stjerner” eller rettere sagt ulike lysfenomen på himmelen som ligner på stjerner.
En stjernehimmel kan også brukes til å orientere seg og finne veien.
Vi skal i dag få følge noen menn på vandri…

Vingårdssøndag

Prekenteksten på Vingårdssøndag i år er en lignelse. Det er Jesus som forteller den for sine disipler. Lignelsen handler om hvordan Gud lønner oss.
Jesus sa: For himmelriket er likt en jordeier som gikk ut tidlig en morgen for å leie folk til å arbeide i vingården sin. Han ble enig med arbeiderne om en denar for dagen, og sendte dem av sted til vingården. Ved den tredje time gikk han igjen ut, og han fikk se noen andre stå ledige på torget. Han sa til dem: 'Gå også dere bort i vingården! Jeg vil gi dere det som rett er.' Og de gikk. Ved den sjette time og ved den niende time gikk han ut og gjorde det samme. Da han gikk ut ved den ellevte time, fant han enda noen som sto der, og han spurte dem: 'Hvorfor står dere her hele dagen uten å arbeide?' 'Fordi ingen har leid oss,' svarte de. Han sa til dem: 'Gå bort i vingården, dere også.'
Da kvelden kom, sa eieren av vingården til forvalteren: 'Rop inn arbeiderne og la dem få lønnen sin! Begynn med de sis…