Vi brukte bare leseteksten fra GT, Jes 53,1-5 om Herrens lidende tjener i dag, i tillegg til evangelieteksten.
Joh. 12, 20 –
33
Det var noen grekere blant dem som
var kommet for å tilbe under høytiden. De gikk til Filip, som var fra Betsaida
i Galilea, og sa: «Herre, vi vil gjerne se Jesus.» Filip gikk og fortalte det
til Andreas, og sammen gikk de og sa det til Jesus. Jesus svarte: «Timen er
kommet da Menneskesønnen skal bli herliggjort. Sannelig, sannelig, jeg sier
dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene
kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt. Den som elsker sitt liv, skal
miste det. Men den som hater sitt liv i denne verden, skal berge det og få evig
liv. Den som vil tjene meg, må følge meg, og der jeg er, skal også min tjener
være. Den som tjener meg, skal min Far gi ære.
Nå er min sjel fylt av angst. Men skal jeg så si: Far, frels meg fra
denne timen? Nei, til denne timen skulle jeg komme. Far, la ditt navn bli
herliggjort!» Da lød det en røst fra himmelen: «Jeg har herliggjort det og skal
herliggjøre det igjen.»
Mengden som sto omkring og hørte dette, sa at det hadde tordnet. Andre
sa: «Det var en engel som talte til ham.» Da sa Jesus: «Denne røsten lød ikke
for min skyld, men for deres. Nå felles dommen over denne verden, nå skal denne
verdens fyrste kastes ut. Og når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra
alle til meg.» Dette sa han for å gi til kjenne hva slags død han skulle lide.
Vi er fortsatt i den grønne åpenbaringstiden, fasten starter
ikke før på førstkommende onsdag.
Hva er det da som åpenbares for oss i dag om Jesus? Om hvem
han er?
På en måte trekkes i dag trådene sammen fra de to siste
søndagene. For to uker siden hørte vi om sennepsfrøet og dets iboende kraft i
det Jesus sammenlignet Guds rike med et sennepsfrø. I dag taler han om hvetekornet
som må dø i jorden for å bære rik frukt.
To liknelser om frøn som gir rik frukt, under forutsetning
av at de blir sådd, blir plassert i jorda. Det ene er Guds ord, det andre er
Guds Ord med stor O – Jesus Kristus.
Ordet må sås, og Ordet må dø i jorden, for at Guds rike skal
vokse, for at mennesker skal komme til tro og for at mennesker skal stå opp til
evig liv.
Jesus måtte dø, som den første, for at du og jeg skal få
evig liv.
Sist søndag talte røsten fra himmelen og sa «Dette er min
Sønn, den elskede. Hør ham.» når Jesus, Peter, Jakob og Johannes var på
fjellet. I dag lyder en røst fra himmelen og sier «Jeg har herliggjort det og
skal herliggjøre det igjen.»
To utsagn om Jesus, først pekes det på at han er Guds Sønn
og så forteller stemmen at ved Jesu gjerning, ved hans død skal Guds navn
herliggjøres.
Gud har sendt sin Sønn, Jesus, til verden og hans oppgave er
å fullføre det Gud har sendt han for å gjøre. Nå forteller Jesus at timen er
kommet, det er tid for han å fullføre det Gud har sendt ham for å gjøre og i
det han gjør det aksepterer han Guds sendelse og Guds navn blir herliggjort og
skal igjen bli det når Jesus dør på korset.
Jesus viser ser igjen som Menneskesønnen, Guds Sønn.
Jesus viser til at han har en oppgave og nå er tiden kommet
for å fullføre den.
I dag viser Jesus tydelig at han må dø, han forteller
hvorfor han er kommet og hva som må skje.
I dag forteller Jesus om Guds store kjærlighet til deg og
meg.
Nettopp fordi Gud elsker oss, måtte Jesus fødes i en stall i
Betlehem. Det lille barnet, «Guds dyrebare Ord», viste oss at Gud er god, at
Gud elsker oss.
Det var bare det at det var ikke nok. Hverken du eller jeg
har klart å leve vårt liv etter Guds vilje i ett og alt. Det gjorde Jesus for
oss.
I dag sier Jesus «Timen er kommet da Menneskesønnen skal bli
herliggjort.»
Dette forteller også noe om hvem Jesus er og hva som er hans
oppgave.
«Timen er kommet»
Tidligere har Jesus sagt til sin mor og den samaritanske
kvinnen at hans time ennå ikke var kommet (2,4; 4,21-23).
Noe har skjedd som gjør at Jesus nå sier at hans time er
kommet.
Noe er forandret.
Vi finner svaret på hva som er forandret i foranledningen
til at Jesu utsagn her.
Teksten i dag startet med å fortelle at noen grekere var
kommet til Jerusalem, der Jesus og disiplene var. Disse grekerne henvendte seg
nå til en av Jesu disipler, Filip, og fortalte at de ville se Jesus.
Grekerne var kommet til Jerusalem fordi de trodde på jødenes
Gud og ville dele deres trosutøvelse.
De hadde hørt om Jesus og ville nå se ham, møte ham.
Det er hedningene som nå søker Jesus og det er grunnen til
at Jesus nå sier at timen er kommet.
Han visste hvorfor han var kommet til verden, spørsmålet var
bare når ha skulle dø og nå er tiden inne, både jøder og hedninger har fått
øynene opp for hvem han er, ikke alle, men mange nok.
Nå er tiden inne for Jesus å herliggjøre Guds navn og åpne
himmelens dør for oss, gjennom å lide og dø.
Hvetekornet må dø i jorden, for å gi rik frukt.
Herrens lidende tjener må dø, for å åpne himmelen for oss.
Den enes død betyr liv for mange.
Jesus viser at han har tenkt å velge lidelsens vei, ikke
veien som gir verdens hyllest og heller ikke opprørets vei.
Jesus har en oppgave og den har han kommet for å oppfylle.
Hører du Guds røst?
Det var ikke alle som hørte ordene den gang, mange sa at det
hadde tordnet. De hørte bare et kraftig drønn.
For å kunne høre røsten må du se hvem Jesus er.
For å kunne høre røsten må du tro at Jesus er den han sier
han er – Menneskesønnen, Guds Sønn – Gud og menneske i ett.
Den som tror hører Guds røst tale og forstår hva han sier.
For det å høre handler om å forstå, slik som å se handler om å kjenne.
I dag er det vi som får komme, slik grekerne kom, og be om å
se Jesus – se ham ikke bare med øynene men også med troens øye, som kjenner og
vet hvem han er.
I dag er det vi som får høre, slik folket hørte den gang,
stemmen fra himmelen, Gud selv, tale.
Hører du hva han sier?
Hans svar på Jesu bønn «Far, la ditt navn bli herliggjort!»
er den dag i dag
«Jeg har herliggjort det og skal igjen herliggjøre det.»
Se, hør og tro.
För att du inte tog det gudomliga
Dig till en krona
För att du valde smälek och fattigdom
Vet vi vem Gud är
(Olov Hartman)
Kommentarer