Gå til hovedinnhold

1. Mosebok

Leseteksten fra det Gamle testamentet er 1. Mos. 3,8-15, og handler om hva som skjedde i Edens hage etter at Adam og Eva hadde spist den forbudte frukt. Her møter vi to mennesker som reagerer så naturlig som bare det. De har gjort noe de vet er galt og de reagerer ut fra det. De gjemmer seg for Gud, han som har satt opp regelen og fortalt dem hvilke rammer som gjelder.
Når Gud så finner dem og begynner å prate med dem, så begynner de skylde på andre, Adam skylder på Eva og Eva skylder på slangen.
Søndagens lesetekst slutter med straffen som slangen får, men både Eva og Adam får også sin straff denne dagen, og det ender med at de må forlate Edens hage.

Selv en konfirmant innrømmer at slik er vi. Vi mennesker gjør gale ting ved å bryte regler som er satt opp, regler som er ment å være gode for oss, og deretter skylder vi på andre, så sant vi har en mulighet.
Det er bare rett og rimelig at vi må ta vår straff i etterkant.

Vi synder og Gud straffer.
Slik kunne historien om Gud og menneskene slutte, men Gud vil det annerledes, han har en plan, en frelsesplan, og derfor sendte han sin sønn Jesus Kristus til verden. Jesus kom hit for å lide og dø, for å gjøre opp for vår synd og ta på seg vår straff. Gud er en rettferdig Gud og kan ikke la være å straffe synd, men han er også en kjærlig Gud, som elsker oss mennesker. Gud så at vi ikke klarte oss alene, derfor sendte han Jesus til verden, slik at han kunne ta vår straff, og vår gjeld er derfor betalt, våre synder er tilgitt.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser.
Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus.
”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!”
Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke Guds Sønn…

Kristi åpenbaringsdag

Kristi Åpenbaringsdag, eller Epifania-dagen, som den også kalles, er en av de eldste kristne høytidene. Den har sin bakgrunn i feiringen av 6. januar, som en markering av Jesu fødsel, dåp og første under. Vi kan følge linjene helt tilbake til 100-tallet. Dagen har gjennomgått mange forandringer. Først ble feiringen av Jesu fødsel i Vestkirken flyttet til 25. desember rundt år 325 og 6. januar viet minnet om de vise menn.
Vismennene fulgte stjernen på sin vandring mot målet.
”Deilig er den himmel blå,
lyst det er å se derpå,
hvor de gylne stjerner blinker,
hvor de smiler, hvor de vinker
oss fra jorden opp til seg.”
En stjernehimmel er flott å se på, og den er gjerne opphav til undring og forundring. Den forandrer seg gjennom året, fordi vi ser ulike deler av den. Noen ganger dukker det også opp ”nye stjerner” eller rettere sagt ulike lysfenomen på himmelen som ligner på stjerner.
En stjernehimmel kan også brukes til å orientere seg og finne veien.
Vi skal i dag få følge noen menn på vandri…

Fiskefangst

Det er i dag 6. søndag etter pinse eller Aposteldagen, som den også kalles, og prekenteksten er hentet fra Luk. 5,1-11.

Til denne søndagen har jeg skrevet Søndagstanker til avisen Indre Akershus Blad og det er disse jeg gjengir her i dag:

Jeg har så vidt fisket noen ganger, og jeg husker godt sist jeg fikk fisk. Jeg var vel en 13-14 år og var sammen med familien og fisket i en elv en kveld. Plutselig nappet det og jeg ble nokså forfjamset og kastet likeså godt fisken langt inn blant trærne bak oss. Der fant vi den slimete lille ørreten, som ble tatt hånd om og stekt til kveldsmaten. Jeg var ikke veldig begeistret over verken å få napp eller å ta hånd om fisken etterpå. Etter det har jeg slått meg til ro med at fiske ikke er noe for meg. Ikke er jeg glad i å stå ved en elv eller et vann og vente på napp og ikke liker jeg å få napp heller.
Allikevel er jeg blitt fisker, men i en helt annen betydning av ordet. Dette hører vi om i fortellingen om Peters fiskefangst.
I søndagens tekst møter vi…