Dette
hellige evangelium står skrevet hos evangelisten
Matteus
i det 28. kapittel:
De elleve disiplene dro til Galilea, til fjellet
der Jesus hadde sagt han ville møte dem. Og da de
fikk se ham, falt de ned og tilba ham; men noen tvilte. Da trådte Jesus fram og
talte til dem: «Jeg har fått all makt i
himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør
alle folkeslag til disipler: Døp dem til
Faderens og Sønnens og Den hellige ånds
navn og lær dem å holde alt det jeg har
befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil
verdens ende.» ( Matt. 28,16–20)
«Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn.»
Gud,
Jesu og Den Hellige Ånd.
Jul,
påske og pinse.
I
dag trekkes trådene fra de tre store høytiden sammen.
For
fem og en halv måned siden feiret vi jul, Gud kom
til
verden, født i Betlehem av ei ung jomfru, Maria. Gud ble menneske i Jesus.
For
femtisju dager siden feiret vi at Jesus stod opp fra
de
døde, i Jerusalem, etter å ha blitt arrestert, dømt til
døden
og korsfestet i løpet av få timer noen dager før.
For
ei uke siden feiret vi at Den Hellige Ånd kom over
disiplene,
slik at de begynte å forkynne evangeliet om
den
oppstandne Jesus Kristus.
Gud,
Faderen kom til verden og ble til Jesus, Sønnen,
som
så døde for deg og meg, og sendte Talsmannen,
Den
Hellige Ånd, for at han kan hjelpe oss til å forstå
hvem
Gud er og hva Jesus har gjort for oss.
Gud
selv virker på tre ulike måter.
En
er tre og tre er en.
Dette
er blitt så viktig for oss at det samlet i det vi kaller for Trosbekjennelsen.
Den
består av tre deler, en om Gud, en om Jesus og en
om
Den Hellige Ånd.
Den
står ikke i Bibelen, der finnes derimot det sentrale i jødenes trosbekjennelse,
som vi har hørt lest i dag:
«Hør,
Israel! Herren er vår Gud, Herren er én. Du skal
elske
Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din
sjel
og av all din makt.» (5. Mos.6,4-5)
Gud
er én, slår den fast.
For
oss er det en viktig påminnelse når vi møter Jesu
ord
i dagens tekst, Misjonsbefalingen, eller Dåpsbefalingen som vi også kaller den.
Selv
om Jesus her taler om Faderen, Sønnen og Den
Hellige
Ånd, så gir han ikke uttrykk for at vi har tre
guder.
Gud
er én.
Gud
viser seg på tre forskjellige måter for oss.
Vår
trosbekjennelse gir en god oppsummering av det.
Den
første delen handler om Gud, Faderen, han som er
allmektig
og som har skapt himmel og jord.
Han
som er allmektig vil ikke gi i fra seg sin makt, så
når
Jesus i dag sier at «all makt» er gitt til ham er det en påminnelse for oss om
at Jesus og Gud er en, Faderen og Sønnen er en og den samme.
Faderen,
han som ikke bare har skapt himmel og jord
den
gang, men som også har gitt deg liv, han er
allmektig.
Samtidig
som vi tror på en allmektig Gud tror vi også at han har gitt oss fri vilje, i
det at han har skapt oss i sitt bilde. Vi kan stille oss utenfor hans allmakt
og da også utenfor Guds omsorg og kjærlighet, fordi det er ulike sider av Gud
selv. Den som setter seg ut over Guds allmakt og tar over all styring i eget
liv selv, setter seg utenfor fellesskapet med Gud.
Du
og jeg er skapt i Guds bilde, til å alltid, hver eneste
dag
ha fellesskap med Gud, vi hører til hos ham, på
samme
måte som vi hører til i den familie vi er født inn i.
Den
andre delen av trosbekjennelsen handler om Jesus
og
gir oss en god oppsummering av Jesu liv fra
unnfangelse
til oppstandelse og himmelfart. Vi blir også minnet om at Jesus skal komme
igjen fra de døde, for å sluttføre sitt oppdrag, for å dømme levende og døde.
Jesus
kom til verden for din og min skyld.
Når
han døde på korset sonet han din og min skyld
overfor
Gud.
Ved
dåpen ble vi tegnet med korsets tegn til et
vitnesbyrd
om at vi skal tilhører Jesus og tro på ham.
Vi
hører altså til hos Jesus, hver eneste en av oss, i kraft av at vi er døpt.
Vi
har fått et tegn på oss som viser at vi hører til i Guds familie.
Så
spørs det da om vi tror på det.
Vet
dere. Ingen av oss kan klare å tro det alene. Alle
trenger
vi Den Hellige Ånds hjelp til det. Det er bare
Den
Hellige som kan vise oss hvem Gud er, og gjøre det så klart og tydelig for oss
at vi faktisk kan tro at Jesu gjerning på korset faktisk gjelder for meg i mitt
forhold til Gud.
Da
er vi over på den trede delen av Trosbekjennelsen,
den
om Den Hellige Ånd.
Den
kan virke litt merkelig når vi hører den først:
«Jeg
tror på Den Hellige Ånd,
en
hellig allmenn kirke,
de
helliges samfunn,
syndenes
forlatelse,
legemets
oppstandelse
og
det evige liv.»
«En
hellig allmenn kirke og de helliges samfunn» er
oss,
de som tror på Gud, på Faderen, Sønnen og Den
Hellige
Ånd, og kommer sammen og tilber han i
fellesskap.
Det
er menigheten, samlingen av de døpte, av de
troende,
av de som holder fast ved den gave de fikk i
dåpen.
Vi
tror på dette, fordi vi tror at Den Hellige Ånd virker
dette,
får dette til å bli en virkelighet og hver eneste dag fortsetter å holde oss
fast i troen på Jesus Kristus og dermed også holde oss fast i kirken, i de
helliges
samfunn,
i Guds familie.
Troen
på syndenes forlatelse, legemets oppstandelse og det evige liv, er også uttrykk
for at vi tror at Den Hellige Ånd hjelper oss til å holde fast på det Jesus
gjorde for oss på korset, betalte vår skyld til Gud og åpnet veien til himmelen
for oss.
Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd er den ene Gud.
Faderen,
Sønnen og Den Hellige Ånd viser oss tre sider av den ene Gud.
Vi
er skapt av Faderen.
Vi
er frelst av Sønnen.
Vi
holdes fast i troen av Den Hellige Ånd.
Kommentarer