«For dem som er kalt, både jøder og grekere, er Kristus Guds
kraft og Guds visdom.» (1. Kor. 1,24)
I dag møter vi Jesus som omtaler seg selv som Visdommen.
Hvem vil ikke være vis og klok?
Er det virkelig forbundet med visdom og klokskap å tro på en
som gikk rundt og sa han var Guds Sønn og døde på et kors?
Vi kan også spørre oss hvor kloke og forstandige vi
mennesker egentlig er.
Dagens prekentekst er en del av det Jesus sier til disiplene
etter at Døperen Johannes’ disipler har vært hos ham og spurt «Er du den som
skal komme, eller skal vi vente en annen?» (Matt. 11,3).
De viser at hverken de eller Døperen helt har forstått hvem
Jesus er.
Gjør vi det? Hvilket bilde har du av Jesus?
Matt. 11, 16 –
19
Jesus sa: Men hva skal jeg
sammenligne denne slekten med? Den ligner barn som sitter på torget og roper til
hverandre:
‘Vi spilte på fløyte for dere,
men dere ville ikke danse.
Vi sang klagesanger,
men dere ville ikke sørge.’
For Johannes kom; han verken
spiste eller drakk, og folk sier: ‘Han har en ond ånd i seg.’ Menneskesønnen kom; han spiser og drikker, og
de sier: ‘Se, for en storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!’ –
Men Visdommen har fått rett, det bekrefter gjerningene hennes.»
Jesus forteller om mennesker som aldri blir fornøyde.
Kanskje er det nettopp vår tanke om hvem Jesus er og hvem
Gud er som gjør at vi aldri blir fornøyde i møte med den Jesus og den Gud vi
møter.
Nå har Døperen Johannes vært hos folket og manet dem til
omvendelse. Han hverken spiste eller drakk. Han levde et asketisk liv ute i
ødemarken, og folk sa at han hadde en ond Ånd i seg. Han kunne da ikke være et
sendebud fra Gud.
Gud vil da ikke sende en mann til verden som ikke spiser og
drikker, og lever i ødemarken, og maner oss til omvendelse?
Eller???
Døperen endte i fengsel, der var han nå, og etter hvert ble
han halshogd.
Nå var Jesus også kommet, han har talt til folket og han har
gjort under. Han både spiser og drikker, så nå må da folket være fornøyde. Han
må være fra Gud!
Nei, folk er ikke fornøyde. Om Jesus sier de «Se, for en
storeter og vindrikker, venn med tollere og syndere!»
En slik mann kan ikke være fra Gud.
Gud vil da ikke sende en som er en storeter og vindrikker,
og enda mindre en som er venn med mennesker som vanlige normale folk, ser ned
på, så som tollere og syndere.
Ingenting er bra nok for oss mennesker.
Uansett hva Gud gjør vil vi kunne finne en unnskyldning til
ikke å høre på ham og tro på ham.
Det blir jo ikke bedre av at han lar Jesus, som påstås å
være Guds Sønn, dø på et kors!
Ingen ordentlig Gud vil la sin egen Sønn dø på en så
skammelig måte. For døden på korset var den simpleste av alle. For jøder var en
korsfestet Kristus anstøtelig. Paulus taler om korsets dårskap.
For å forstå denne dårskapen, må man ta imot Guds gave i
tro.
Se Gud og ta imot ham.
Hvordan kan vi da se Gud, vi som sliter med å akseptere både
den som ikke spiser og drikker og den som er en storeter og dranker?
Vi som helst vil at de vi forholder oss til skal være sånn
passe, sånn midt imellom – ja, akkurat slik som oss.
Den eneste måten å se Gud på er i tro, ved å se hans
gjerninger, de som Jesus peker på i slutten av dagens tekst.
«Visdommen har fått rett, det bekrefter gjerningene hennes.»
Døperen og hans disipler hadde hørt om det Jesus gjorde,
akkurat som du og jeg har gjort. De lurte på om det kunne være Messias, Guds
Sønn, som nå var kommet, og svaret de fikk av Jesus var at de skulle fortelle
hva de hørte og så:
«Blinde ser, og lamme går,
Spedalske renses, og døve hører,
Døde står opp,
og evangeliet
forkynnes for fattige.» (Matt. 11,5)
Gjerningene Jesus gjorde bekrefter at han er Guds Sønn,
Messias, Menneskesønnen, Visdommen – kjært barn har mange navn.
Så er spørsmålet om vi kan ta imot dette, om vi kan se Gud,
eller om vi ser og forholder oss til diverse ytre ting som vi så bruker som
unnskyldning for ikke å tro.
Valget er ditt.
Valget er mitt.
Ja, hver enkelt av oss må svare for om vi aldri blir fornøyd
i møte med Gud og hvordan han viser oss at han er, eller om vi tar imot ham
slik han er, og tror at Guds frelse også gjelder for meg, at korset ikke er
dårskap med «Guds kraft». At den korsfestede Jesus Kristus er «Guds kraft og
Guds visdom»
Kommentarer