Gå til hovedinnhold

Å se at Gud ser deg

Dagens prekentekst er den kjente teksten om Sakkeus. Lesetekstene er fra Ordspr. 30,7-9 og 1. Tim. 6,17-19.

     Luk. 19,1-10  

Han kom inn i Jeriko og dro gjennom byen. Der var det en mann som het Sakkeus. Han var overtoller og svært rik. Han ville gjerne se hvem Jesus var, men han kunne ikke komme til for folkemengden, for han var liten av vekst. Da løp han i forveien og klatret opp i et morbærtre for å få se ham på et sted hvor han måtte komme forbi. Og da Jesus kom dit, så han opp og sa til ham: «Sakkeus, skynd deg og kom ned! For i dag må jeg ta inn hos deg.» Han skyndte seg da ned og tok imot ham med glede. Men alle som så det, murret og sa: «Han har tatt inn hos en syndig mann.» Men Sakkeus sto fram og sa til Herren: «Herre, halvparten av alt jeg eier, gir jeg til de fattige, og har jeg presset penger av noen, skal de få firedobbelt igjen.» Da sa Jesus til ham: «I dag er frelse kommet til dette huset, for også han er en Abrahams sønn. For Menneskesønnen er kommet for å lete etter de bortkomne og berge dem.»


Kan en som er svært rik se Gud?
I Ordspråkene 30 står det:
       Gjør meg verken fattig eller rik,
          men la meg få den maten jeg trenger.
       Ellers kunne jeg bli så mett
          at jeg fornektet deg og sa:
          «Hvem er Herren?»
          eller bli så fattig at jeg stjal
          og krenket min Guds navn.

Det er en påminnelse om at det finnes mange ting som kan føre oss bort fra Gud.
Hvem er de bortkomne som Jesus er kommet for å lete etter og berge?

Innimellom har vi nok lett for å definere andre inn i den kategorien og ikke oss selv.

Hva er det som karakteriserer en som er bortkommen?
Var Sakkeus bortkommen?

Å være bortkommen, slik Jesus taler om det, er å være kommet bort fra Gud. Det kan skje hvem som helst av oss.
Jeg tror Sakkeus opplevde seg selv som bortkommen i den forstand.
Vi blir fortalt at han har satt andre verdier høyere i livet. Det er tydelig at han har beriket seg gjennom sin jobb. Han har hatt mulighet til å utnytte systemet og det har han gjort, slik at han selv er blitt svært rik.
Dette har kommet mellom ham og Gud.

Dette kan skje hvem som helst av oss. Fortellingen om Sakkeus forteller oss at vi ikke kan definere mennesker ut av Jesu følge.
Vi er alle i faresonen for å bli som Sakkeus.

Samtidig som Sakkeus er bortkommen har han nå et ønske om å se Jesus. Ja, det ønsket er så stort at han klatrer opp i et tre, slik at han skal være sikker på å ha god utsikt og faktisk kunne se Jesus når han går forbi.
Så skjer ikke ting akkurat slik Sakkeus har tenkt seg, men ganske annerledes.

I dag skjer noe som forandrer Sakkeus’ liv totalt.
Han blir sett av Gud!
OG
Han ser Gud!

Tosidigheten er viktig.

Gud ser deg hver eneste dag, men det er først når du ser at han gjør det at det får betydning for deg, at du går fra å være bortkommen til å være funnet av Gud.

I det at dette skjer, i det at Gud ser Sakkeus og Sakkeus ser Gud så skjer noe med Sakkeus.
Han ser hele sitt liv i Guds øyne og forstår at han nå må ordne opp i sitt liv.

Husk – Gud ser deg først og han prøver hver dag å invitere seg inn i ditt liv.
Når du ser ham, og tar imot invitasjonen og deler ditt liv med ham, da skjer noe i ditt liv.

Ingen behøver å forandre seg i det hele tatt, for at Gud skal ville ha med det mennesket å gjøre.
Ingen behøver å bli det vi kaller for et bedre menneske, for å bli sett av Gud.
Du behøver ikke å forandre deg i det hele tatt, for Gud ser deg allerede og han leter etter nettopp deg og vil invitere seg inn i ditt liv.
Enten du er rik, fattig, snill, slem, snyter på skatten, beriker deg selv, ser ned på andre – uansett hvordan du er så ser Gud deg og vil komme inn i ditt liv.

Vil du ta imot invitasjonen fra Gud?
Den som gjør det opplever gjerne det samme som Sakkeus gjorde – at det er ting i livet man vil forandre på, kanskje er det noe man må gjøre opp, betale tilbake, gi bort – rett og slett fordi at man plutselig ser sitt liv i Guds øyne og i takknemlighet over at Gud faktisk har invitert seg inn i akkurat ditt liv.

Takken retter vi i dag mot han som har det gode, oppsøkende blikket – Jesus Kristus.

Når vi sang «Ren og rettferdig» før prekenen, så kunne vi gjøre det på grunn av Jesu gjerning, ikke på grunn av egen fortjeneste.
Det er hva dagens tekst handler om.
Gud søker den bortkomne, Gud søker den som ikke kan komme inn i Guds rike gjennom egne gjerninger – Gud søker deg og meg – og hans nåde er stor nok for alle mennesker, uansett hva vi har gjort i våre liv fram til i dag.
Guds nåde er for deg.
Ta imot den og ta imot hans invitasjon om å komme inn i ditt liv.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser. Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus. ”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!” Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke

Pinsedag

I år er prekenteksten hentet fra Apostelgjerningene 2,1-11. Siden jeg har fri denne pinsehelgen, har jeg ikke laget noen preken over den teksten, men legger ut den prekenen jeg holdt for to år siden: Det er pinsedag! Vi feirer at Den Hellig Ånd ble utøst over menneskene. Åndens kilde er Gud selv og Ånden vitner om Jesus for oss. Ånden vil gi oss et rikere liv, en rikere forståelse av hvem Jesus er og hva det betyr for oss. Når vi lengter etter noe mer i våre liv kan det være nettopp Ånden som er svaret på vår lengsel. Hør hvordan Eivind Skeie uttrykker dette: Å, denne kilde ren som paradiset, den springer frem her like ved min fot. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Min kropp av feber, mine sprukne lepper, mitt savn, min klage, min lengsel og min tørst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Du lar meg drikke. Mine sprukne lepper, min kropp av feber leskes av din trøst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir

En bønn i adventstiden

Etter å ha brukt et par dager med tema om å åpne opp våre hjerter for han som skal komme, vil jeg i dag gi dere en bønn for adventstiden. En bønn om at Gud må komme til oss, til hver enkelt av oss, til deg og til meg i denne førjulstiden. En bønn som kan hjelpe oss til å holde fokus på Herrens komme i en travel førjulstid. Herre, kom, gi deg selv til oss. Bare når du kommer, har vi rikdom Bare når du kommer, få vi sanne gaver. Kom med legedom for alt som har skjedd. Kom med fred til vonde minner. Kom med glede for dagen i dag. Kom med håp for framtiden. Kom med liv til våre liv. Kom med sans for det evige. Kom med styrke for våre viljer. Kom med kraft for våre tanker. Kom med kjærlighet for våre hjerter. Kom, Herre, gi deg selv til oss. Og hjelp oss, så vi kan gi oss selv til deg.  (Bønn av David Adam) Ta deg tid til å be den sakte en gang til, og hvorfor ikke la den følge deg hver dag fram til jul.