Gå til hovedinnhold

Jesu herlighet


I tillegg til prekenteksten ble leseteksten fra 2. Mos. 34,27-35 lest, og den er det også henvist til i prekenen.

Her er prekenteksten:

Omkring åtte dager etter at Jesus hadde sagt dette, tok han med seg Peter, Johannes og Jakob og gikk opp i fjellet for å be. Og mens han ba, fikk ansiktet hans et annet utseende, og klærne ble blendende hvite. Med ett sto det to menn og snakket med ham; det var Moses og Elia. De viste seg i herlighet og talte om den utgangen livet hans skulle få, om det han skulle fullføre i Jerusalem. Peter og de andre hadde falt i dyp søvn. Nå våknet de og fikk se hans herlighet og de to mennene som sto sammen med ham. Da mennene skulle til å forlate ham, sa Peter til Jesus: «Mester, det er godt at vi er her. La oss bygge tre hytter, en til deg, en til Moses og en til Elia» – han visste ikke selv hva han sa. Mens han talte, kom det en sky og skygget over dem, og da de kom inn i skyen, ble de grepet av frykt. Det lød en røst fra skyen: «Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!» Og da røsten lød, var det ingen annen å se, bare Jesus. Disiplene tidde med dette. På den tiden fortalte de ikke til noen hva de hadde sett. (Luk. 9,28-36)  

Peter, Johannes og Jakob får se Jesu herlighet.
Har du sett den?
Kan vi se den?

Aron, broren til Moses, og de andre israelittene så at det strålte av ansiktet til Moses, når han kom ned fra fjellet og Gud hadde talt med ham.
Det er altså fullt mulig å se Guds, eller Jesu, herlighet, uten å møte dem direkte.

Har du sett Jesu herlighet?

Har du noen gang møtt et menneske som det stråler av?
Eller har det strålt av deg noen gang?
Har du sett et barn med tindrende øyne i glede over ett eller annet?
Slik ser det ut når det stråler av et menneske.
Det er en indre glede, et indre lys, som bare må ut, som tyter ut gjennom øyne, munn, ansiktet, ja gjennom hele kroppen.

Jeg har noen ganger sett Guds herlighet gjennom andre mennesker, nettopp slik som det blir beskrevet at israelittene så Guds herlighet i ansiktet til Moses.

Ansiktet hans fikk «et annet utseende» står det i dagens tekst.
Jesu ansikt ble annerledes enn vanlig. Det står ikke noe om tindrende øyne eller et smil som gikk fra øre til øre.
Allikevel er det noe slikt jeg ser for meg, uten egentlig å se noen klare ansiktstrekk, så ser jeg for meg et ansikt som stråler, som skinner.

Å fortelle hverandre om når vi har sett Guds herlighet tror jeg er viktig. For på den måten kan flere se noe av Guds herlighet. Det er jo det du og jeg kan i dag. På grunn av at Peter, Johannes og Jakob fortalte videre om det de hadde sett og opplevd, kan du og jeg se en flik av Jesu herlighet.

For disiplene var denne hendelsen på fjellet viktig, ikke minst fordi de her fikk se Jesu herlighet, den som han har fra sin Far, fra Gud. Dessuten fikk høre Gud selv tale til dem «Dette er min Sønn, den utvalgte. Hør ham!».

De forsto at dette var Gud, for skyen over fjellet bekrefter Guds nærvær. Dette var et kjent fenomen, dette hadde skjedd før – at Gud viste sitt nærvær ved å dekke til et fjell med en sky.
Nå vet disiplene – Jesus er Guds Sønn. De er ikke i tvil. De har sett det og hørt det.

Oppfordringen Gud kommer med er «Hør ham!».
Den oppfordringen gjelder deg og meg i dag også.
Vi blir bedt om å lytte til og høre Jesus.
Vi må åpne våre ører og lytte etter hans stemme i dag, ja, midt i vår hverdag.

Kan du høre den?
Ja, kan du høre Guds stemme?
Han vil faktisk tale til deg i dag.
Han har et budskap til deg i dag.
Han er i stand til å sende deg både tekstmeldinger og lydfiler.

Guds tekstmeldinger finner du i Bibelen, men ikke bare der. Du kan også finne dem andre steder. Han taler til deg gjennom tekster i Bibelen, i salmer og sanger og i andaktsbøker.

Guds lydfiler finner du her i kirka, gjennom min stemme, gjennom stemmen til klokkeren som leser tekstene hans, gjennom stemmene til oss alle i det vi synger salmer og sanger og i stemmene til alle de som forteller deg om Gud og det som er hans i ulike sammenhenger.

Hør ham!
Lytt til hva Gud har å si deg.
Det er faktisk viktig for deg i ditt liv i dag.
Gud er din Skaper, han er din Far og han vil ditt aller beste her i livet.
Lytt til ham og følge ham.

I løpet av den siste uka har jeg vært så heldig å få høre Gud ved flere anledninger og i den forbindelse og få et glimt av hans herlighet.
Sist helg var jeg på Mesnali sammen med litt over 70 konfirmanter og en del ledere. Vi hadde en nattverdgudstjeneste søndag ettermiddag og der sang vi Deg være ære.
Mandag avsluttet vi leiren med å synge Gi meg Jesus, en sang konfirmantene har lært seg gjennom Ungdomsgudstjenester vi har hatt sammen i vinter.
Tenk deg over 70 konfirmanter som synger for full hals
Deg være ære,
Herre over dødens makt!
Evig skal døden være
Kristus underlagt.

Og
Gi meg Jesus, bare Jesus
En uendelig kjærlighet
ufattelig dyp og bred.
Gi meg Jesus, bare Jesus
Ingen andre er lik Deg Jesus

Der fikk jeg et glimt av Guds herlighet, av Jesu herlighet.

En dag senere var jeg på Bjørkelangen sykehjem og hadde andakt. 15-20 mennesker var samlet. Vi sang blant annet sammen
Han skal åpne perleporten
så at jeg får komme inn,
for med blodet har han frelst meg
og bevaret meg som sin.

Etterpå gikk jeg rundt og pratet med de eldre som var til stede. Ei dame ser meg rett inn i øynene og stråler over hele ansiktet i det hun takker for at vi kom og for stunden vi har hatt sammen.

Guds herlighet åpenbaret midt i hverdagen.
Jesu herlighet kommer til syne der vi minst aner det.

Se etter Jesu herlighet og lytt etter Guds stemme i din hverdag.
La den Herre og Gud, som sendte sin Sønn til jorden for å gå i døden for vår skyld, være til stede i ditt liv, både synlig og hørbart.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De tre som ble korsfestet

Den dagen Jesus ble korsfestet på Golgata, ble to menn til korsfestet, en på hver side av Jesus. To menn, som var dømt og nå måtte ta sin straff. De to var forbrytere, røvere og de måtte ta sin rettferdige straff. De visste at dette var en mulighet, når de først startet med sine forbrytelser. Det er tydelig at de to allerede tidligere hadde hørt om Jesus og visste hvem han var. Samtidig har de to helt ulike holdninger til hvem Jesus er. Den ene, han som tradisjonelt er plassert på Jesu venstre side, viser den samme holdning som de som spottet Jesus. ”Er ikke du Messias? Frels da deg selv og oss!” Røveren viser med han sier at han ikke har en anelse om hvor rett han har. Røveren viser at han ikke tror at Jesus er Messias, at han ikke tror at mannen som henger på korset ved siden av ham, vil kunne frelse ham og hele verden, ja at det er nettopp det han er på vei til å fullbyrde. Røveren, på Jesu venstre side ser, på samme måte som mange andre, ikke hvem Jesus faktisk er. Han ser ikke

Pinsedag

I år er prekenteksten hentet fra Apostelgjerningene 2,1-11. Siden jeg har fri denne pinsehelgen, har jeg ikke laget noen preken over den teksten, men legger ut den prekenen jeg holdt for to år siden: Det er pinsedag! Vi feirer at Den Hellig Ånd ble utøst over menneskene. Åndens kilde er Gud selv og Ånden vitner om Jesus for oss. Ånden vil gi oss et rikere liv, en rikere forståelse av hvem Jesus er og hva det betyr for oss. Når vi lengter etter noe mer i våre liv kan det være nettopp Ånden som er svaret på vår lengsel. Hør hvordan Eivind Skeie uttrykker dette: Å, denne kilde ren som paradiset, den springer frem her like ved min fot. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Min kropp av feber, mine sprukne lepper, mitt savn, min klage, min lengsel og min tørst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir meg tilbake helse, liv og mot. Du lar meg drikke. Mine sprukne lepper, min kropp av feber leskes av din trøst. Å, denne strøm fra dine dype brønner gir

En bønn i adventstiden

Etter å ha brukt et par dager med tema om å åpne opp våre hjerter for han som skal komme, vil jeg i dag gi dere en bønn for adventstiden. En bønn om at Gud må komme til oss, til hver enkelt av oss, til deg og til meg i denne førjulstiden. En bønn som kan hjelpe oss til å holde fokus på Herrens komme i en travel førjulstid. Herre, kom, gi deg selv til oss. Bare når du kommer, har vi rikdom Bare når du kommer, få vi sanne gaver. Kom med legedom for alt som har skjedd. Kom med fred til vonde minner. Kom med glede for dagen i dag. Kom med håp for framtiden. Kom med liv til våre liv. Kom med sans for det evige. Kom med styrke for våre viljer. Kom med kraft for våre tanker. Kom med kjærlighet for våre hjerter. Kom, Herre, gi deg selv til oss. Og hjelp oss, så vi kan gi oss selv til deg.  (Bønn av David Adam) Ta deg tid til å be den sakte en gang til, og hvorfor ikke la den følge deg hver dag fram til jul.